Friday, 09 December 2022
Back You are here: Αρχική ΣΥΝ+

Συν+

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ: Η σημασία του Ιστορικού Κέντρου

Με ένα εκτενές ιστορικό, κοινωνικό, ανθρωποκεντρικό και πολύπλευρο αφιέρωμα στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης κυκλοφορεί το φθινοπωρινό τεύχος του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ, η τριμηνιαία έκδοση της Πολιτιστικής Εταιρείας για τις Τέχνες, τα Γράμματα , την Ιστορία, τις Ιδέες και τον Πολιτισμό της Καθημερινότητας.

Πιστό στο ραντεβού του φθινοπώρου, το περιοδικό επικεντρώνει το ενδιαφέρον στην ίδια την πόλη της Θεσσαλονίκης και εστιάζει εκεί που χτυπάει η καρδιά της. Η νοερή αυτή ξενάγηση ξεκινά από το editorial του Ευάγγελου Χεκίμογλου: «Το κέντρο της Θεσσαλονίκης δεν είναι απλώς γενέθλιος τόπος. Είναι η συλλογική μήτρα-μνήμη της πόλης. Αν δεν το καταλαβαίνουμε πάντοτε, οφείλεται στο ότι το παρελθόν συγκρούεται διακριτικά με το παρόν και οι μεγάλες προσδοκίες συντρίβονται αθόρυβα πάνω στις μέτριες επιτεύξεις».

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ // ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Ξεκινώντας από έναν από τους πλέον ιστορικούς και κομβικούς δρόμους της πόλης, ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ Νίκος Καλογήρου γράφει για την Εγνατία Οδό και την καθημερινότητα του δρόμου που παλιά χώριζε την πόλη στα δύο: Άλλος κόσμος κυκλοφορεί πάνω από την Εγνατία κι άλλος από εκεί και κάτω, έλεγαν οι παλιοί.

Όποιος μελετά το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να αγνοήσει την Πυρκαγιά του ’17, η οποία ήταν καθοριστική για την αλλαγή της ταυτότητας του. Ο Γιώργος Κωνσταντινίδης και ο Ευάγγελος Χεκίμογλου γράφουν για την Πυρκαγιά με επίκεντρο την ανέκδοτη έκθεση Κοντορέπα, ενός έγκριτου επιχειρηματία και ασφαλιστικού πράκτορα.

Στον πυρήνα του κέντρου, την πλατεία Αριστοτέλους αφιερώνει το κείμενό του ο Τάσος Παπαδόπουλος: «Πολυφωτογραφημένη, ανθρωποβριθής, ιδιαίτερη, επιβλητική, η Πλατεία Αριστοτέλους αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά τοπόσημα της σύγχρονης πόλης». Τέλος, μια νέα ματιά στο κέντρο της πόλης ρίχνει ο Αλέξανδρος Καπετάνος , προπτυχιακός φοιτητής Εικαστικών Τεχνών του ΑΠΘ που αφιερώνει εικαστικά έργα του και γράφει για αυτά στο θέμα με τίτλο «Βλέποντας την πόλη με ένα θετικό πρόσημο».

INMEMORIAM// Γιώργος Λαζόγκας

Στον Γιώργο Λαζόγκα που έφυγε από τη ζωή μέσα στο καλοκαίρι, είναι αφιερωμένο το κείμενο του Ιστορικού Τέχνης Ντένη Ζαχαρόπουλου: «Ο Γιώργος Λαζόγκας εξακολουθεί να είναι – γιατί οι καλλιτέχνες, όταν έχουν έργο πραγματικό, είναι πάντα ζωντανοί και παρόντες- σπάνια περίπτωση ανθρώπου και καλλιτέχνη. Επιπλέον, ένα ιδιαίτερα συναισθηματικό κείμενο υπογράφει ο Άρις Γεωργίου με τον τίτλο «Λαζόγκας,1945- 2022-Σίγησε αμετάκλητα το ισχυρότερο «σχέδιο» μετά τον Λεονάρντο. Ποιον θα ζηλεύω εγώ τώρα

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ // Με τον BOB GELDOF στη Σάνη

Ο Bob Geldof βρέθηκε τον Ιούλιο στον Λόφο της Σάνης στο πλαίσιο του επετειακού Sani Festival για μία και μοναδική συναυλία. Μετά την εμφάνισή του μίλησε στον Κώστα Μπλιάτκα για τον κοινωνικό ρόλο της μουσικής: «Αυτό που έφτιαξε η μουσική το 1985 ως «όχημα» για αντίδραση σ’ αυτά που συμβαίνουν αλλά και για φιλανθρωπική και κοινωνική δράση θα έρχεται τώρα από τα social media».

ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ // Ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης «Κατεβαίνοντας τη Μαρτίου»μεταφέρει στις σελίδες του περιοδικού εικόνες της πόλης: «Δεν μεγάλωσα στην οδό της 25ης Μαρτίου, αλλά κατά περίεργο τρόπο έχω συνδεθεί με αυτόν τον δρόμο-στενομπούκι όπου αγωνίζονται κάθε μέρα τα αυτοκίνητα να διέλθουν, κατεβαίνοντας από Παπαναστασίου προς Βασιλίσσης Όλγας και αντίστροφα», ενώ ο Νικόλας Σεβαστάκης μας ξεναγεί στη δική του Θεσσαλονίκη με το κείμενο του«Αλλάζοντας τόπο ή 10+6 χρόνια στη Θεσσαλονίκη».

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ // Κλωστές και Σύγχρονη Τέχνη ΙΙ

Η Θούλη Μισιρλόγλου ιστορικός τέχνης και Αν. Διευθύντρια MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης & MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών για τη σχέση έργων τέχνης και υφαντουργίας με τον σύγχρονο πολιτισμό: «Μέσα από την πολλαπλότητα των έργων τέχνης στόχος είναι να αναδειχθούν διαφορετικοί τρόποι διαχείρισης του υφάσματος και της ύφανσης, καθώς και πτυχές ενός υλικού που ταυτίζεται με κάθε στάδιο στην εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας και του πολιτισμού».

ΜΝΗΜΕΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΛΗΣΜΟΜΗΜΕΝΗ ΠΟΛΗ //

Η Θεσσαλονίκη των αρχών του 20ού αιώνα συναντά τον σύγχρονο πληθυσμό της. Μπορεί μια έκθεση, ακόμη και αν είναι σπονδυλωτή και αναπτύσσεται σε τρεις κύκλους και σε χρονικό διάστημα εννέα μηνών, να φέρει στο παρόν την καθημερινότητα μιας κοινότητας που έζησε και δημιούργησε στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα; Οι απαντήσεις στη συνέντευξη του Γιώργου Κωνσταντινίδη και του Ευάγγελου Χεκίμογλου στη Χριστίνα Χαλεπλίδου.

ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ // Η Χιονία Βλάχου παρουσιάζει μέσα από μια συνέντευξη την εικαστικό Μαρία Παριανού η οποία ανάμεσα σε άλλα αναφέρει: «Πιστεύω ότι μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένας νέος δημιουργός είναι ο πλουραλισμός της εικόνας και της πληροφορίας».

ΒΙΒΛΙΟ // Ο Λέων Α. Ναρ μιλά στον Κώστα Καρδερίνη για το νέο του βιβλίο «Να βρω ξανά του νήματος την άκρη... Σχεδιασμός ποιητικής βιογραφίας του Θανάση Παπακωνσταντίνου» σε μια συνέντευξη με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Οι στίχοι του Θανάση Παπακωνσταντίνου οδοιπορούν…».

FRAGMENTA //O Γιώργος Κορδομενίδης σταχυολογεί από τα αρχεία του περιοδικού ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ μία συνομιλία του με τον Κώστα Λαχά.

ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ // Σε «Κάθε Σεπτέμβρη…» είναι αφιερωμένο το κείμενο της Στελίνας Τρωϊάννου, ενώ η Έλσα Κορνέτη συμμετέχει στην έκδοση με το κείμενο «Επιστροφή».  

Το τεύχος 81 του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ περιλαμβάνει επίσης:

ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ // Αν έβγαζε νωρίτερα τη φωτογραφία - Ευάγγελος Χεκίμογλου | Χαίρε, μηχανούλα KODAK - Ντίνος Παπασπύρου | Πως βγαίνει μία καλή φωτογραφία - Μανόλης Ξεξάκης | Ακορντεόν - Ελένη Παπαργυρίου | Βάμος α λα (Νέα) Πλάγια - Γιώργος Σκαμπαρδώνης | "Barb-Uno-fassoù-LoneAp-off-Lee-au-ceesse”, 02.08.2022 - Άρις Γεωργίου - Γιώργος Φυσικόπουλος

ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ // «Σε τι βοηθάει λοιπόν η ποίηση», του Ηρακλή Παπαϊωάννου

ΜΟΥΣΙΚΗ // «Μάγισσα Θεσσαλονίκη. Τα τραγούδια των Εβραίων για τη ‘Μάδρε ντε Ιζραέλ’»του Χρίστου Ζαφείρη

ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ // «Οι Παγκόσμιοι Έλληνες του Γιώργου Φυσικόπουλου» του Άρι Γεωργίου

ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ // «Πώς και γιατί μια περιφέρεια, μια πόλη, διαχειρίζεται τον πολιτισμό της;»του Πάνου Τζώνοου

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ // «Μια φτελιά στη Μαρτίου είδε» και «Ροξ περιπτέρου»του Σάκη Σερέφα

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΝΕΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ // «Μπετόν ή Τσιμέντωμα; (Πολυκατοικία Β΄μέρος)»του Γιάννη Επαμεινώνδα

ΦΩΤΟ/ΑΠΟΡΙΑ // «Επιτέλους, πεθαίνω!»του Μανόλη Ξεξάκη

Συνεργάτες τεύχους: Σε αυτό το τεύχος συνεργάστηκαν: Χιονία Βλάχου, Άρις Γεωργίου, Γιάννης Επαμεινώνδας, Χρίστος Ζαφείρης, Ντένης Ζαχαρόπουλος, Νίκος Καλογήρου, Αλέξανδρος Καπετάνου, Χρήστος Καραγιαννόπουλος, Κώστας Καρδερίνης, Γιώργος Κορδομενίδης, Έλσα Κορνέτη, Κώστας Μπλιάτκας, Θούλη Μυσιρλόγλου, Μανόλης Ξεξάκης, Τάσος Παπαδόπουλος, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Ελένη Παπαργυρίου, Ντίνος Παπασπύρου, Ευδοξία Ράδη, Νικόλας Σεβαστάκης, Σάκης Σερέφας, Γιάννης Σιμητόπουλος, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Έλενα Τονικίδη, Πάνος Τζώνος, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωιάνου, Γιώργος Φυσικόπουλος, Χριστίνα Χαλεπλίδου, Ευάγγελος Χεκίμογλου, BLD.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ https://www.culturalsociety.gr/thessalonikeon-polis/periodiki-ekdosi

Σχετικά Άρθρα

 

Βιωσιμη Αναπτυξη - Εντυπη Εκδοση

Το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (EISD) εκδίδει το περιοδικό "Βιώσιμη Ανάπτυξηπου έχει
σαν στόχο την ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου για θέματα που προάγουν τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, με σκοπό την
πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση σε θέματα ευημερίας του ανθρώπου, καταπολέμησης της φτώχειας,
προστασίας του περιβάλλοντος και ορθολογικής χρήσης των φυσικών πόρων.
 

  Κάντε Κλικ για να διαβάσετε το 13ο Τεύχος     

 

..

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK

Social Network